Siden 1983

Norsk Seil – Navigasjonsskole – en merkevare i fritidsbåtundervisning!

Etablert i 1983 – Seilskole for voksne på båt.

Seilskolens merkevare

1. Internasjonal standard
Seilskolen følger det engelske RYA mønsteret
2. Kompetanse
Seilskolen satser på svenskbygde havseilere med høy vektstabilitet av typen Najad 360
3. Kapasitet
Snart 17.000 elevplasser, teori og praksis sammenlagt
4. Erfaring
Vi har utseilt 350.000 nautiske mil siden seilskolens start i 1983
Om oss

Info

Norsk seil- og navigasjonsskole følger det engelske RYA mønsteret og er den eneste skolen i Skandinavia som gjør det. Det seiles med den svenskbygde havseileren Najad 360, som er skreddersydd for undervisning og innehar egenskaper som høy vektstabilitet.

Seilskolen har utseilt 350.000 nautiske mil siden seilskolens oppstart i 1983 og hatt omkring 17.000 elevplasser, teori og praksis sammenlagt. Seilskolen ble grunnlagt av Magnus A. Nordheim og Magne E. Nordheim etter ar de seilte jorden rundt på 3 år. Nåværende leder, Magne E. Nordheim, har alene seilt over 130.000 nautiske mil. Skolens instruktører rekrutteres utelukkende vanligvis fra ingeniør- og styrmannsyrke. Det at skolen hele tiden har hatt dyktige og erfarne styrmenn har sørget for at skolen aldri har opplevd en eneste ulykke eller skade, verken på båt eller elever.

Kursene er populære og går sin gang. Per dags dato er ingen kurs avlyst på grunn av dårlig vær. Seilskolen byr på et pedagogisk program med jevn stigning, som til tider vil være litt avansert så det ikke blir kjedelig. Det seiles i et farvann som byr på både innenskjærs- og utenskjærs-seiling, samt nattseiling på fyrsektorer. Det har vært viktig for elevene å se navigasjon fra sjøsiden. Dette perspektivet og virkeligheten fra sjøen gjør det lettere å sitte med kartarbeid på teorikurs om vinteren.

Enten du er nybegynner eller viderekommen, så vil kurset sørge for å tilpasses deg og din kompetanse og utfordre deg etter den erfaringen du innehar.
Ved endt og bestått kurs tildeles diplom. Elevene benytter kursaktiviteten som inngangsbillett for å få leid båter i utlandet eller for å få redusert forsikringsutgift for tilegnet nautisk kompetanse på egne båter. Dette genererer seg naturligvis hvert år.